Водонапірні вежі на ніжинському вокзалі

Dating: 1942 р.
Epoch: Радянська;
Categories: historical monument;
show on the map

Водонапірні вежі на ніжинському вокзалі – унікальна пам’ятка архітектури Ніжина, збудована 1942 р. німецькою адміністрацією за німецькими кресленнями та технологіями.

Побудова німецькою адміністрацією двох водонапірних веж була викликана цілеспрямованою програмою ІІІ Рейху по відбудові української залізничної системи, зруйнованої у серпні 1941 року. Перш за все, німців цікавили комунікації, зокрема станція з подачі води для вокзалу. Станом на весну 1942 р. німецька адміністрація повністю відбудувала залізничне сполучення навколо Ніжина та запустила в хід радянські паротяги, втім вони відмовлялись їхати. Після ретельної повірки Абверу, з’ясувалося, що паротяги не працюють через погану якість води. Через це німецька адміністрація пробурила нову скважину глибиною до 450 метрів, над якою встановила водонапірну вежу висотою 27 метрів. Згодом німці збудували другу таку вежу та скважину, що мали стати резервними, на випадок руйнації першої під час бойових дій. Нові скважини забезпечили якісною питною водою житлові райони довкола вокзалу. Труби для нових водонапірних станцій були привезені з Німеччини. Цеглу для веж виготовляли в Ніжині, але за німецькою технологією. Над виготовленням цегли працювали радянські військово-полонені, що утримувалися на території сучасного 63 військового складу. На деяких цеглинах досі можна роздивитися свастику. Вода зі скважин добувалася німецькими насосами марки «Siemenc». Обидві водонапірні вежі були запущені в експлуатацію 1 січня 1943 року, про що свідчать вибиті надписи на стінах споруд, що діяли до 1998 року. За президентства Л. Кучми відбулась модернізація ніжинського вокзалу і водозабірні насоси обох веж було зупинено. В цей час основна вежа була пофарбована у блакитний колір, а резервна залишилася в оригінальному вигляді. У 2015 р. резервна вежа, що розташовується в 850 м від перону, почала розвалюватися.
Author(-s): Медвідь А.М.

Location on the map